Thursday 21 January 2010

mari belajar bisnes.. ;p

  Allo...ekceli aku da lame nk wat blog psl financial study nie..since aku xrase rmai mmbr aku yg terdedah ngan mende cmni..dlm rmai kwn2 yg aku promote bku2 financial,so far xder lg la yg nk abihkan bce bku tu..
almaklumlah..bkan sumer org minatkan?:) lgpon rakan2 aku kat toyama nie pon sgt bz ngan study diorang..
ekceli aku ni pon skit jer ilmu nyer..poyo jer lbih..haha!

  Kpd kawan2 aku yg xamik tau langsung psl ekonomi kan..aku sarankan korang cbe la amik2 tau sket..
kiter blaja pndai2 bkan ntuk kje bwh org semata-mata..kite sindri tau yg negara kite nie dah terlalu ramai graduan yg menganggur..kalo pk logik r kan,kalo ader penganggur maksudnyer org yg tunggu nk diberi keje msti lg rmai dr org yg MEMBERI keje...btol x?(nie pendapat aku r..huhu~)
kte remaja2 melayu sibuk bising ssh nk dpt keje sumer..tp kte x trase plak nk pk cmne nk bg keje kan?
mungkin sbb kte da set SSH NK WAT kot..ntah la..

 Amerika,negara paling 'berpengaruh' di dunia ngah mengalami krisis ekonomi yg truk skang.
antara sbb2 die:-
1)national debt-42 org presiden USA(dr taun 1789 ke 2000) telah meminjam $1.01TRILLION drpd    
                        kerajaan luar n financial institute yg len.Bush plak meminjam 1.05TRILLION dr taun
                        20001-2005.
2)baby boomer-USA dijangka perlu menjaga 75JUTA rakyat (baby boomer)yg akan pencen pd 2012 nie.
                         seperti juga di jepun,amerika mempunyai skim simpanan selepas bersara.skim nie kat jepun
                        dipanggil 年金(nenkin) while kat USA dipanggil Medicare..on dat time jumlah yg USA
                        kne tanggung sama ngan jumlah sumbangan wang membantu mangsa ribut Katrina (baper aku
                        da lupa..kalo aku ingat aku update)..yg sdih nyer bkn skali,USA kne byr byk tu TIAP2
                        BULAN!!

  Aku tetiba ckp psl US nie bkan aper.. juz nk jd kan iktibar..aku ckp nie pasal aku risau keadaan negara sindri..okie la...Malaysia still negara membangun..US negara maju kan..tp why not we prepare for the worst rite..?:)skang nie malaysia sgt la suburnyer..kalo wat pape as long berusaha insyallah berjaya..so while Malaysia ngah camni better kite,belia Malaysia wat perubahan..cbe tingkatkan financial IQ kte..blaja tentang bisnes n ekonomi...:)xminat nk wat pon at least amik tau sket2..supaya bangsa@negara len xpijak kita nnt..

  Tu je la kot..err..mende la plak aku merepek pjg2 nie..??haha!xper la..sesaper yg berjaya bce smpai cni,respek r kat korang!;p  nnt aku rse nk mrepek lg aku tmbh..kuikui

Chow~





1 comments:

::athiRah zAfirah:: said...

ganbare~~

Post a Comment